Minden asszony pedig, aki fedetlen fővel imádkozik vagy prófétál, szégyent hoz a fejére, mert ugyanolyan, mintha megnyírták volna. Mert ha az asszony nem fedi be a fejét, akkor vágassa le a haját, hogyha pedig szégyen az asszonynak megnyiratkozni vagy leborotváltatni a fejét, akkor fedje be. (1Kor 11, 5)
A gyülekezeti kultúrában, amiben felnőttem érezhető volt még e körül a téma körül az előző generáció feszültsége. Vajon fedje-e a fejét a nő ma? Nem erről szeretnék most írni.
Hanem arról, hogy egyszer hallottam egy olyan magyarázatot, miszerint a korabeli prostituáltaknak le volt nyírva a fejük, így lehetett messziről felismerni a nő erkölcsét.
A haja hosszából.
Azonban voltak hosszú hajú és nyírt fejű nők is, akik hittek a szónak, mikor hallotta szívük a Jézus Krisztusról való beszédet. S Pál azért kérte, hogy a gyülekezetben viseljenek a nők “kendőt”, hogy ne a kortársadalom tekintetével nézzen rájuk Krisztus testének többi tagja.
S a hosszú hajú kegyes hegyek alászállnak így, s a nyírt hajú hölgyek-völgyek felemeltetnek.
Egy hang kiált:
A pusztában készítsétek az ÚR útját, utat egyengessetek a kietlenben Istenünknek! Emelkedjék föl minden völgy, szálljon alá minden hegy és halom, legyen az egyenetlen egyenessé és a bérc rónává. Akkor megjelenik az ÚR dicsősége, és minden test látni fogja. Az ÚR szája mondta ezt. (Ézs 40, 3-4)
Ez lehet félremagyarázat. De a tanulsága mégis úgy gondolom gyönyörű s hordoz igaz-magvat.
Hát egyszer írtam egy verset egy korabeli nyírt hajú nőről… aki amúgy én vagyok… aki amúgy te vagy…
kendőbe kötve
szekérkerék kövön pattan
nagy fórumon szép zsivaj van
halad örvény tolong tömeg
messzi szikrát szóró szövet
saru olvad – sárga talaj
iparkodva portékákkal
előkelő kelmék között
rohangál egy rongyos kölök
közel bűzlik a különbség
távolról kis jelentőség
ledől estre a hierarchia
mindenkinek van rémálma
akárhová hajtod fejed
azon a szinten szenved veled
egy antik nő rövid haja
a kölök is tudja: ez az alja
se családod, se szerelmed
meghalni még nincsen kedved
kenyérért játszó cirkuszi lány
testét áruló csúf mutatvány
én. éjjel járok a fórumon
pucér szégyen vár arcomon
jön kölök is, meg előkelő
nálam mindkettő egyenlő
használnak és megvetnek
sötétre fakuló égitestek
a napsugár lassan följön
emlékekből épül börtön
vagy-e Isten itt a földön?
nincs válasz se későn se rögtön
meglátom egy sorstársamat
kendő fedi a nyírt hajat
belém néz. a mélységbe le
van kiút a felejtésbe?
miért van fején a kendő?
alatta haja tán újra megnő?
kedvesen int, hív utána
követem egy más világba
van bocsánat szégyenemre?
lehetne a múlt kendőbe kötve?!
hogy alatta védve nőjön újra
jellememnek tartó húrja
és telik majd, talán telik az idő
a friss haj folyton nő és már nő
végéről majd szépen lassan
letöredezik az, aki voltam
gyógyulok. mert Isten mondta
menj és ne vétkezzél újra
Amikor pedig Jézus felegyenesedett, és senkit sem látott az asszonyon kívül, azt kérdezte tőle: Asszony, hol vannak a te vádlóid? Senki sem kárhoztat téged?
Ő így válaszolt: Senki, Uram!
Jézus pedig azt mondta neki: Én sem ítéllek el, eredj el, és többé ne vétkezzél!
Ismét szólt hozzájuk Jézus, és azt mondta: Én vagyok a világ világossága; aki engem követ, sosem jár sötétségben, hanem övé lesz az élet világossága. (Jn 8, 10-11)